W dniu 6 października uczniowie klas szóstych i siódmych uczestniczyli w pokazach naukowych zorganizowanych przez firmę Mały Inżynier w ramach projektu unijnego Kompetencje na Start II w Szkole Podstawowej w Siennicy.
Równolegle odbywały się cztery rodzaje pokazów, które dotyczyły robotyki, chemii, ciekłego azotu i suchego lodu. Miały one na celu przedstawienie specjalistycznej wiedzy w przystępny i atrakcyjny sposób.
Na pokazie z robotyki uczniowie poznali początki tej nauki, takie jak pochodzenie nazwy, czy słynne prawa robotyki stworzone przez pisarza Isaaca Asimova. Później jednak przedstawione zostały różne funkcje i kształty robotów, od przemysłowych, pracujących w fabrykach, aż po humanoidalne, które zastępują ludzką obsługę w poczekalniach. Po wstępie teoretycznym uczniowie mogli jednak zapoznać się z działaniem obecnych na zajęciach robotów zbudowanych z zestawów LEGO Mindstorms EV3. Pokazy przybliżały możliwości techniki, wyjaśniając dlaczego roboty cieszą się taką popularnością na świecie, jak postrzegają otoczenie i jak mogą wykonywać ludzkie rozkazy w formie wgranego programu.
Pokaz chemiczny przedstawiał różne rodzaje reakcji chemicznych. W sali można było zobaczyć między innymi wytwarzanie kłębów pary, miniaturowe wulkany, pastę dla słonia czy sztuczną krew. Uczniowie mogli obserwować zmianę barwy płynu po kolejnych reakcjach redukująco-utleniających, czy też na czym polega reakcja egzotermiczna i jak wysoką temperaturę można osiągnąć mieszając składniki w temperaturze pokojowej. Atrakcje wizualne były jednak tylko medium do przedstawienia niektórych właściwości dość powszechnych substancji – wody utlenionej, nadmanganianu potasu, sproszkowanego żelaza, kwasu siarkowego i innych.
W trzeciej sali uczniowie poznawali właściwości suchego lodu. Czym jest, dlaczego jest suchy, jaką ma temperaturę i do czego można go wykorzystać. Korzystając z okazji wyjaśnione zostały przemiany fazowe, ze szczególną uwagą na sublimację, której zajście można było obserwować podczas pokazu. Przedstawienie tych zagadnień odbyło się przy pomocy takich doświadczeń, jak dmuchanie balonu kawałkiem suchego lodu, tworzenie wielkich baniek czy nawet chłodzenie napojów.
Czwarty pokaz dotyczył ciekłego azotu. Uczniowie mogli zobaczyć, jak przy użyciu wyjątkowo niskiej temperatury można skroplić powietrze w balonach, czy momentalnie coś zamrozić. Odbyła się więc degustacja mrożonych biszkoptów i chrupiących liści bazylii. Przedstawione było też wykorzystanie ciekłego azotu jako pomoc przy przetwarzaniu produktów, pozwalając na skruszenie igielitowego węża, gąbki czy kwiatu róży.