Załącznik nr 1
do zarządzenia dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej
im. Henryka Sienkiewicza w Siennicy
Zasady organizacji zadań Publicznej Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Siennicy z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
I Przepisy ogólne
Zasady organizacji zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zwane dalej Zasadami określą sposób i tryb realizacji zadań Publicznej Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Siennicy w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 października 2020 r. oraz na podstawie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie z dnia 9 października 2020r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty rozpoczyna się realizacja zadań szkoły, w tym realizacja podstawy programowej z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Kształcenie na odległość będzie odbywało się na przemiennie z użyciem monitorów ekranowych ( zajęcia on-line) oraz bez ich użycia przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia wykonywanych w domu, zwanych dalej zasadami.
- Zajęcia on-line będą się odbywały z wykorzystaniem funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej pod adresem www.office.com. office 365 aplikacji Teams oraz dziennika elektronicznego.
- Aktywności określone przez nauczyciela w zadaniach, potwierdzające zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dające podstawę do oceny pracy ucznia będą realizowane z wykorzystaniem materiałów dostępnych na stronach internetowych wskazanych przez nauczyciela, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych, materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii oraz innych materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii oraz innych materiałów prezentowanych przez nauczyciela.
- Kształcenie na odległość będzie odbywało się z zachowaniem właściwej higieny pracy umysłowej uczniów z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych. Niedopuszczalne są sytuacje nadmiernego obciążania uczniów przekazywanymi do realizacji zadaniami przez poszczególnych nauczycieli przedmiotów oraz nadmierne obciążenie pracą przed monitorem komputera.
- Zalecane jest wskazywanie uczniom zadań obowiązkowych oraz zadań dodatkowych dla chętnych. Zadania te z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji będą przekazywane nauczycielom.
- Zajęcia on-line oraz zajęcia stacjonarne dla poszczególnych oddziałów odbywają się zgodnie z planem lekcyjnym, który uwzględnia równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć w każdym dniu oraz możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia.
- Nauczyciel jest dostępny dla ucznia w godzinach swojej pracy zgodnie z tygodniowym planem zajęć. W tym czasie organizuje spotkania wirtualne ze swoją klasą na ustalonym przez szkołę portalu, platformie lub udziela uczniom konsultacji – można kontaktować się z nim za pomocą komunikacji telefonicznej lub mailowej ( za zgodą nauczyciela), na czacie tekstowym, na indywidualnym forum dyskusyjnym, w czasie wideokonferencji.
- Nauczyciele specjaliści (pedagog, psycholog) są dostępni dla uczniów, rodziców i nauczycieli w godzinach swojej pracy za pomocą wykorzystania środków komunikacji elektronicznej lub stacjonarnie w szkole. Prowadzą wsparcie indywidualne i grupy wsparcia on-line. Mogą również prowadzić konsultacje indywidualne z uczniami, realizującymi zajęcia w szkole.
- Nauczyciel organizujący proces kształcenia dla uczniów, którzy posiadają orzeczenie poradni pedagogiczno psychologicznej ustalają indywidualnie z ich rodzicami zasady wsparcia i współpracy, zgodnie z ustaloną liczbą godzin wynikającą z przydziału.
- Nauczyciel bibliotekarz jest dostępny dla uczniów w godzinach swojej pracy.
- W przypadku kiedy uczniowie, którzy z uwagi na niepełnosprawność nie są w stanie realizować nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor w uzgodnieniu z nauczycielami prowadzącymi zajęcia, organizuje dla uczniów nauczanie w trybie stacjonarnym lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.
II Zadania wychowawcy klas
- Wychowawcy klas zbierają informacje dotycząc:
a) Aktualnych numerów telefonów i adresów mailowych uczniów i rodziców w swojej klasie.
b) Możliwości dostępu ucznia do sprzętu komputerowego i dostępu do internetu w warunkach domowych w czasie trwania zajęć on-line.
c) Wychowawca w przypadku stwierdzenia, że uczniowie ze względu na swoją niepełnosprawność nie są w stanie realizować nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, przekazuje informację rodzicowi i uczniowi o obowiązku realizacji zajęć na terenie szkoły.
III Zadania nauczycieli
- Nauczyciele na podstawie programów nauczania ustalają tygodniowy zakres treści do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas oraz sposób realizacji tych treści, w tym zadania do wykonania w czasie kształcenia bez użycia monitorów komputerowych.
- Tygodniowy zakres zadań dla ucznia uwzględnia przewidywany, realny czas wykonania zadań z uwzględnieniem tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla poszczególnych przedmiotów.
- Uczniowie biorą udział w zaplanowanych zajęciach on-line oraz realizują zadania i przesyłają do nauczyciela w ustalonej formie i czasie.
- W przypadku braku realizacji zaplanowanych zadań, nauczyciel zgłasza wicedyrektorom oraz dyrektorowi niezrealizowanie treści podstawy programowej z wyjaśnieniem przyczyn zaistniałej sytuacji oraz przedstawia sposób modyfikacji realizacji treści programowych.
- Nauczyciele zgłaszają do dyrektora ewentualną potrzebę modyfikacji programu nauczania w związku z nową organizacją procesu kształcenia.
- Nauczyciele ustalają terminy konsultacji poprzez wskazanie dnia tygodnia i godzin dostępności nauczyciela dla ucznia i rodziców oraz przesyłają tę informację do dyrektora szkoły w celu udostepnienia.
IV Zadania dyrektora
- Dyrektor przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o zasadach organizacji pracy szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania za pomocą strony internetowej szkoły oraz dziennika elektronicznego.
- Koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami poprzez realizację zadań określonych w przyjętych zasadach.
- Nadzoruje obciążenie uczniów zadaniami wskazanymi przez nauczycieli w tygodniowym zakresie treści nauczania.
- Udostępnia Harmonogram konsultacji dla uczniów i rodziców zaproponowany przez nauczycieli.
- Dyrektor w razie potrzeby modyfikuje Szkolny zestaw programów
V Sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów
1 Postępy uczniów będą monitorowane poprzez obserwacje aktywności uczniów w czasie spotkań on-line oraz udzielanie ustnej lub pisemnej informacji zwrotnej (komentarza) do:
1.odpowiedzi ustnych w czasie zajęć on-line
2.wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym,
3.wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on-line
4.zadań i prac przesłanych do nauczyciela drogą elektroniczną.
2 Weryfikacja wiedzy i umiejętności uczniów będzie odbywała się poprzez ocenianie bieżące
1.odpowiedzi ustnych w czasie zajęć on-line,
2.wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym,
3.wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji i innych form komunikowania się on-line,
4.zadań i prac przesłanych do nauczyciela drogą elektroniczną,
5.testy on-line udostępnione na platformie
3 Kryteria ocen bieżących oraz sposób uzasadniania tych ocen określa statut szkoły oraz przedmiotowe systemy oceniania z poszczególnych przedmiotów.
VI Konsultacje z nauczycielem prowadzącym zajęcia
- Nauczyciel ma możliwość udzielenia konsultacji każdemu uczniowi lub rodzicowi w czasie wyznaczonych godzin konsultacji.
- Konsultacje odbywają się w formie:
- telefonicznej ( za zgodą nauczyciela)
- mailowej
- na czacie tekstowym, na indywidualnym forum dyskusyjnym,
- czasie wideokonferencji,
- innych formach komunikowania się on-line uzgodnionych z uczniem lub rodzicem
VII Informowanie uczniów lub rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych ocenach
- Rodzice oraz uczniowie będą informowani o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
- W/w informacje mogą być przekazywane także za pomocą innych, uzgodnionych
z rodzicem lub uczniem, dostępnych form komunikacji
- Uczniowie dodatkowo otrzymują informację zwrotną o postępach w nauce oraz ocenach na bieżąco w czasie zajęć on-line oraz konsultacji.
VIII Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej, zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny
- Egzaminy klasyfikacyjne, poprawkowe przeprowadza się w sytuacjach określonych dotychczas obowiązujących aktach prawnych ( art. 44k ust. 1 Ustawy o systemie oświaty).
- Dyrektor Szkoły w korespondencji poprzez dziennik elektroniczny uzgadnia datę i godzinę egzaminu klasyfikacyjnego oraz potwierdza fakt przyjęcia terminu do wiadomości rodziców ucznia.
- Nauczyciel przygotowuje informację na temat zakresu podstawy programowej, jakiej dotyczy egzamin i przesyła jako wiadomość przez dziennik elektroniczny rodzicom.
- Egzamin przeprowadzany jest za pomocą narzędzi do e-learningu pozwalających potwierdzić samodzielność pracy uczniów- metodą pracy synchronicznej.
- Egzamin ma formę zadań udostępnionych na platformie wykorzystywanej przez szkołę lub za pomocą innego narzędzia zdalnego.
- W przypadku uczniów nie posiadających narzędzie informatycznych i dostępu do sieci, w sytuacjach szczególnych egzamin przeprowadzony może być w formie zadań drukowanych i może odbyć się na terenie szkoły po wcześniejszym zapewnieniu wszelkich środków bezpieczeństwa i z zachowaniem zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.
- W przypadku braku możliwości przystąpienia do egzaminu ze względu na stan zdrowia, uczeń informuje o tym Dyrektora Szkoły, przesyłając skan zaświadczenia lekarskiego pod wskazany adres mailowy.
- Dyrektor Szkoły uzgadnia dodatkowy termin egzaminu z godnie z obowiązującymi przepisami.
- Zadanie rozwiązywane elektronicznie drukuje się i stanowią one załącznik do arkusza ocen ucznia jak również podlegają archiwizacji elektronicznej.
- Procedury przeprowadzania egzaminów poprawkowych są analogiczne do egzaminu klasyfikacyjnego.
- W przypadku zastrzeżenia rodziców lub ucznia co do zgodności z prawem i procedurą wystawiania oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub oceny klasyfikacyjnej zachowania rodzic lub uczeń ma prawo w ciągu dwóch dni od klasyfikacji w formie elektronicznej – e-mailowej zgłosić swoje zastrzeżenia.
- Dyrektor sprawdza czy ocena została wystawiona zgodnie z prawem – trybem ustalania oceny, a w przypadku stwierdzenia naruszeń formalnych powołuje komisję do przeprowadzenia w formie on-line sprawdzianu w celu ustalenia właściwej oceny z zajęć edukacyjnych.
- W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń co do oceny z zachowania powołana komisja ustala właściwą ocenę klasyfikacyjną z zachowania.
IX Dokumentowanie realizacji zadań szkoły
- Dokumentowanie realizacji zadań szkoły w zakresie frekwencji podczas zdalnego nauczania na odległość oraz w trybie stacjonarnym.
- a) w czasie zajęć online nauczyciel na podstawie obecności i aktywności ucznia odznacza jego frekwencję w dzienniku elektronicznym.
- b) w przypadku kiedy uczeń realizując zajęcia w trybie stacjonarnym lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły, rozliczany jest z obecności z tej obecności wpisem w dzienniku elektronicznym.
- Dokumentowanie realizacji zadań nauczyciela odbywa się poprzez uzupełnianie dziennika elektronicznego, w tym wpisanie zrealizowanych tematów, dostosowanie treści zajęć edukacyjnych do metod kształcenia na odległość i wypełnianie uwag dotyczących aktywności uczniów