W dniach : 20 i 23 maja 2024 r. uczniowie klas siódmych uczestniczyli pod kierunkiem psychologa w warsztatach profilaktycznych „ DOPAMINA” z projektu edukacyjnego Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
„ DOPAMINA” to profilaktyczny projekt dla szkół, którego celem jest wspieranie młodzieży
w świadomym korzystaniu z mediów społecznościowych oraz rozumieniu wpływu tych platform
na ich życie, zdrowie psychiczne i relacje społeczne.
20 maja uczniowie klasy VII b w zajęciach na temat: „DOPAMINA- jak budować dobre relacje rówieśnicze, a stawiać granice tych toksycznych”, mieli okazję przyjrzeć się swoim relacjom w Necie. Relacje, przynależność, bycie blisko z innymi, bycie ważnym dla innych to naturalne ludzkie potrzeby. Jesteśmy istotami społecznymi – potrzebujemy ludzi i potrzebujemy relacji. Bez regularnych bezpośrednich interakcji z ludźmi prawdopodobnie będziemy żyć krócej, będziemy mniej sprawni intelektualnie i nie tak szczęśliwi jak moglibyśmy być. Kontakty społeczne to po prostu nasza biologiczna potrzeba – podnoszą naszą odporność psychiczną, a wytworzone przez nas więzi społeczne determinują nasz poziom zadowolenia z życia, zdolności poznawcze oraz odporność na infekcje
i choroby przewlekłe. Podczas zajęć osoby uczestniczące miały okazję przyjrzeć się swoim relacjom, nauczyć się identyfikować i nazywać zachowania określone przez czerwone i zielone flagi (pozytywne/negatywne, toksyczne/zdrowe) poznać typy reakcji na negatywne zachowania, poćwiczyć w jaki sposób stawiać granice w relacjach, oraz odkryć czym są dla nich dobre relacje.
23 maja uczniowie klas: VII a i VII c w zajęciach na temat: „ DOPAMINA – co zrobić, żebyśmy to my kontrolowali technologię, a nie technologia nas” mogli zastanowić się co zrobić, żeby kontrolować swoje uczestnictwo w Sieci. Uzyskali odpowiedź na pytanie, dlaczego media społecznościowe tak nas przyciągają i co sprawia, że nasza uwaga jest dla dostawców usług internetowych najcenniejszą walutą. Dowiedzieli się, czym jest pętla dopaminowa i mogli porozmawiać o sposobach radzenia sobie z siłą jej oddziaływania; ustalić, jak dbać o cyfrową higienę.
To nie były kolejne lekcje o tym, że Internet jest zły i młodzi ludzie nie powinni z niego korzystać A to wszystko na podstawie filmu dokumentalnego Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pt. „Dopamina”.